Stor vækst inden for byggebranchen i disse år – her er forklaringen

0
229
Byggebranchen

Man behøves ikke at have siddet klistret til hverken fjernsynet, avisen eller radioen for at vide, at byggebranchen har kronede dage. Der er travlhed at spore hos såvel byggefirmaer såvel som håndværkervirksomheder, som arbejder hårdt og længe for at følge med den store efterspørgsel. Men hvorfor er det netop i byggebranchen, at der opleves nogle af de største vækstrater lige nu? Det kommer vi med nogle bud på i dag.

COVID-19 har haft en (afgørende) finger med i spillet

De fleste virksomheder har været negativt ramt af COVID-19 og de dertilhørende nedlukninger, som har fået landet til at gå mere eller mindre i stå. Nogle få brancher har dog klaret sig godt igennem krisen. Det gælder bl.a. byggebranchen, hvor der bestemt ikke har været mangel på opgaver.

COVID-19 har bl.a. medvirket til følgende:

  • Danskerne har haft tid til at handle på nogle af deres byggedrømme
  • Danskerne har haft penge til at få foretaget renoveringer m.v. (fordi der f.eks. ikke er brugt penge på rejser, store fester etc.)
  • Danskerne er blevet ramt af negative renter og er derfor blevet motiveret til at investere i boligforbedringer bl.a.

Der spekuleres i bæredygtigt byggeri som aldrig før

I dag er det ikke nok, at ens hus er rummeligt, moderne og lydisoleret. Det skal selvfølgelig også være bæredygtigt. Bæredygtigt byggeri går kort og godt ud på at bygge sunde bygninger med hensyntagen til både klima og miljø. Endvidere skal byggerierne være bæredygtige i social forstand.

Som boligejer skal man dog ikke nødvendigvis rive det gamle hus ned for at bygge et nyt og bæredygtigt hus. Som regel er det tilstrækkeligt at energioptimere huset ved at få udskiftet vinduer, tag m.v. Det er også meget udbredt at skifte de miljøskadelige oliefyr og gasfyr ud med de energirigtige træpillefyr.

Det øgede fokus på bæredygtigt byggeri og energioptimering er helt sikkert en faktor, der er med til at forklare travlheden hos håndværkerne og byggefirmaerne.

Byggefirmaerne har intensiveret deres markedsføring

Hos mange af landets byggefirmaer sidder der dygtige folk, som udelukkende har til opgave at få flere kunder i butikken. Dette har været markant lettere i en tid, hvor der har været både tid og penge til at få foretaget boligforbedringer af forskellige slags. Derfor er der i mange tilfælde også blevet skruet op for markedsføringsbudgettet.

Markedsføringskronerne er ikke kun blevet brugt på avisannoncer, reklamer på sociale medier, flyers og søgemaskineoptimering, men også bilreklamer. Bilreklamer har eksisteret i årtier, men det er bestemt ikke en markedsføringsform, der er ved at uddø. Hos billig-bilreklame.dk mærkes der en stor efterspørgsel på bilreklamer fra bl.a. firmaer i byggebranchen.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here